We moeten als organisaties meer investeren in het werkgeluk van onze medewerkers, is wat we horen. Werkgeluk, we horen en lezen er steeds vaker over. Wanneer mensen me vragen wat ik doe en ik aangeef dat ik me onder andere bezig houdt met werkgeluk binnen organisaties, roept dit regelmatig direct vragen en ook vooroordelen op.

De term “werkgeluk” blijkt regelmatig bij mensen het gevoel op te roepen van zweverigheid, iets vaags, de zoveelste hype en de opmerking “Moeten we nu echt allemaal altijd maar gelukkig zijn en met een grote lach rondlopen” is geen uitzondering. Maar is dit nu terecht? Waarom is stilstaan bij en investeren in werkgeluk helemaal niet zo gek?  

 Eerlijk is eerlijk….ook ik had in het verleden zo mijn vraagtekens bij “werkgeluk”, en het gevoel van de “zoveelste hype” had ik ook wel enigszins. Toch werd ik geprikkeld om me verder te gaan verdiepen in wat werkgeluk nu eigenlijk is en voor ons kan betekenen. Aanleiding hiervoor waren de vele gesprekken met medewerkers binnen de organisaties waar ik werkte als op het gebied van ontwikkelen van de medewerkers. Organisaties waar mensen vaak (zeer) goede arbeidsomstandigheden hadden, goede tot zelfs gouden arbeidsvoorwaarden, maar waar toch regelmatig het werkgeluk van (individuele) medewerkers niet optimaal was. Maar ook het tijdelijk zelf een erg laag niveau van werkgeluk ervaren zette me aan het denken. Met buikpijn in plaats van energieke kriebels en goede zin naar mijn werk gaan was iets wat me compleet overviel. Ook omdat ik in een omgeving werkte waar ik dit totaal niet had verwacht, en waar ik ook superveel leuke contacten had. Het lukte me aanvankelijk ook maar niet om echt goed te zien waar mijn negatieve gevoelens vandaan kwamen. Laat staan dat ik meteen zag (of wilde zien?) waar mijn eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot mijn werkgeluk lag. Wat had ik zelf kunnen doen om mijn werkgeluk op peil te houden? Want dit wilde ik in de toekomst voorkomen.

Mijn verdiepingsreis op het gebied van werkgeluk begon. Door het investeren in een intensief persoonlijk leiderschapsprogramma, het gaan lezen van boeken, bezoeken van seminars, luisteren van podcasts, het volgen van een mooie opleiding tot werkgelukdeskundige. En de reis is nog steeds gaande. Wat heeft de reis mij persoonlijk tot nu toe gebracht?

Ik heb mezelf veel beter leren kennen, waardoor ik veel beter in staat ben keuzes te maken die een positieve bijdrage leveren aan mijn werkgeluk. Ik weet steeds beter wat voor mij cruciale voorwaarden zijn om mijn werk optimaal en vol energie te kunnen doen. Dit geeft me onder andere steeds meer vertrouwen, lef, laat me keuzes maken waar ik 100% achter sta en zorgt er voor dat ik mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten steeds meer kan vergroten. Mijn eigen ervaringen en kennis die ik heb opgedaan gebruik ik nu om organisaties te faciliteren bij het vergroten van werkgeluk bij hun medewerkers.  Wat me misschien tijdens mijn reis nog het meest verbaasde was dat er echt ongelofelijk veel (wetenschappelijk) onderzoek is gedaan op het gebied van werkgeluk. Hoe meer ik mocht leren hoe meer ik ging inzien dat werkgeluk zeker geen hype van deze tijd is en ook zeker niet vaag. Maar juist heel concreet en praktisch toepasbaar. Dit is ook wat ik hoor van deelnemers aan mijn workshops.

Wat zijn belangrijke factoren die een positieve invloed hebben op het werkgeluk van mensen?

Volgens onderzoek door Warr en Clapperton bepalen de volgende 12 factoren in welke mate je gelukkig bent op je werk:

  • Hoeveel invloed heb je op hoe je je werk kunt doen?
  • Kun je gebruik maken van waar je goed in bent, van je kwaliteiten?
  • Heb je voldoende uitdaging? 'Gemiddeld lastig' is hierbij het beste.
  • Biedt je werk veel afwisseling? Maar ook weer niet zoveel dat het stress oplevert.
  • Weet je wat er van je verwacht wordt?
  • Heb je op je werk voldoende en prettige sociale contacten?
  • Krijg je een passend salaris?
  • Heb je een veilige en plezierige werkomgeving?
  • In welke mate ervaar je waardering voor het werk door jezelf en anderen?
  • Heb je een goede baas?
  • Heb je voldoende toekomstperspectief? Kun je jezelf blijven ontwikkelen?
  • Werk je binnen een organisatie waar je eerlijk behandeld wordt?

 Werkgevers vragen zich af of zij wel verantwoordelijk zijn voor het werkgeluk van hun medewerkers. Een medewerker is allereerst zelf verantwoordelijk voor zijn of haar werkgeluk. Maar als werkgever kun je wel degelijk een positieve bijdrage leveren aan het werkgeluk van je medewerkers.

 Wat investeren in werkgeluk werkgevers onder andere oplevert?

  • Een hogere productiviteit
  • Bedrijven die investeren in werkgeluk zijn innovatiever, creatiever
  • Een hogere klant én medewerkerstevredenheid
  • Een lager ziekteverzuim
  • Een lager verloop
  • Gelukkige medewerkers kunnen beter omgaan met tegenslagen
  • Gelukkige mensen zijn succesvoller
  • Bedrijven die investeren in werkgeluk zijn winstgevender

Oh ja, betekent investeren in werkgeluk dat je alleen nog maar gelukkig mag zijn en de hele dag met een grote lach moet rondlopen? Nee, investeren in werkgeluk betekent dat alle emoties er wel degelijk mogen zijn! Maar door investeren in werkgeluk zullen mensen beter om kunnen gaan met ook de negatieve emoties en tegenslagen die er zijn en een gemiddeld hoger geluksniveau ervaren.